A continuació us
presento un quadre molt simple, però el mateix temps eficaç d'escoltar, parlar, llegir i escriure. Estan classificats per canals (oral i
escrits) i emissors o receptors.
Receptiu (o comprensió)
|
Productiu (o expressió)
|
|
Oral
|
ESCOLTAR
|
PARLAR
|
Escrit
|
LLEGIR
|
ESCRIURE
|
LLEGIR: procés a través del qual es comprèn un text escrit.
LLEGIR = COMPENDRE
Llegir implica un procés
actiu, una interacció entre qui llegeix i el text i una predicció i
inferència* contínua, a més d'aconseguir un objectiu.
ESCRIURE: procés
mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu. Va molt mes enllà
de posar lletres en un paper en blanc.
Escriure implica tenir en
compte el procés complet de producció d’un text com ara els aspectes formals (cal·ligrafia,
so-grafia, disposició en el paper, etc.), els aspectes lingüístics (formologia,
lexicologia, semàntica, etc.) i els aspectes discursius (treballar la composició
del text escrit, treballar característiques o propietats del text escrit i
treballar tipologies textuals).
PARLAR: expressar el nostre
pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent i amb correcció
i adequació a la situació comunicativa.
ESCOLTAR: comprendre un missatge
a partir d’engegar un procés cognitiu de construcció de significat i
d’interpretació d’un discurs pronunciat oralment.
Implica tenir
un paper actiu i participatiu, respecte per l’emissor i les seves idees, ser
objectiu per intentar entendre què vol dir l’altre, descobrir els objectius i
propòsits de l’orador i idees claus del missatge, reaccionar el missatge i
parlar si és el cas quan acaba l’orador.
Sens dubte, posar en marxa totes aquestes habilitats ligüístiques implica un seguit de moltes
disposicions que resumides serien la voluntat i l’atenció. Són accions bàsiques
per a l'aprenentatge i el desenvolupament de l'home les quals necessiten molta pràctica
per utilitzar-les bé. No ens hem d'oblidar, a més, que entre elles també s'impliquen:
no podem ser bons parlants si no sabem escoltar o no podem escriure bé si no
exercitem la lectura.
Escoltar i parlar
_________________
*inferència: habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat (context) de la resta.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada