dissabte, 8 d’octubre del 2011

Les habilitats lingüístiques

Amb el grup gran de COED hem vist les característiques bàsiques d’escoltar, llegir, parlar i escriure. És un tema que resulta molt familiar, tothom sap què és llegir o parlar. Però, tot i això, no tothom sap què implica i quin funcionament fa la ment a l'hora de posar en marxa aquestes habilitats lingüístiques tan importants per a l’aprenentatge. 

A continuació us presento un quadre molt simple, però el mateix temps eficaç d'escoltar, parlar, llegir i escriure. Estan classificats per canals (oral i escrits) i emissors o receptors.  

Receptiu (o comprensió)
Productiu (o expressió)
Oral
ESCOLTAR
PARLAR
Escrit
LLEGIR               
ESCRIURE

LLEGIR: procés a través del qual es comprèn un text escrit. LLEGIR = COMPENDRE

Llegir implica un procés actiu, una interacció entre qui llegeix i el text i una predicció i inferència* contínua, a més d'aconseguir un objectiu. 

ESCRIURE: procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu. Va molt mes enllà de posar lletres en un paper en blanc.

Escriure implica tenir en compte el procés complet de producció d’un text com ara els aspectes formals (cal·ligrafia, so-grafia, disposició en el paper, etc.), els aspectes lingüístics (formologia, lexicologia, semàntica, etc.) i els aspectes discursius (treballar la composició del text escrit, treballar característiques o propietats del text escrit i treballar tipologies textuals).
  
PARLAR: expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

ESCOLTAR: comprendre un missatge a partir d’engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d’interpretació d’un discurs pronunciat oralment.

Implica tenir un paper actiu i participatiu, respecte per l’emissor i les seves idees, ser objectiu per intentar entendre què vol dir l’altre, descobrir els objectius i propòsits de l’orador i idees claus del missatge, reaccionar el missatge i parlar si és el cas quan acaba l’orador. 

     Llegir ens fa créixer

Sens dubte, posar en marxa totes aquestes habilitats ligüístiques implica un seguit de moltes disposicions que resumides serien la voluntat i l’atenció. Són accions bàsiques per a l'aprenentatge i el desenvolupament de l'home les quals necessiten molta pràctica per utilitzar-les bé. No ens hem d'oblidar, a més, que entre elles també s'impliquen: no podem ser bons parlants si no sabem escoltar o no podem escriure bé si no exercitem la lectura. 

  
                  Escoltar i parlar                                                                                                         

 _________________
*inferència: habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat (context) de la resta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada